menu

in de media

diverse artikelen

 

Artikel in HP-de Tijd door Ivo van Woerden, 25 mei 2012.

Valt u ook iets op als u naar actualiteitenprogramma’s kijkt? De kleur rood zit wel erg vaak in het decor. Pauw en Witteman, Editie NL, Hart van Nederland, Shownieuws en natuurlijk De Wereld Draait Door: rood, rood, rood, rood en rood. Omdat vrijdagavond de laatste seizoensaflevering van DWDD is, hebben we eens uitgezocht wat die kleur met een mens doet.

Een telefoontje naar Ronald van den Bersselaar levert al een hoop antwoorden op. Van den Bersselaar is namelijk de ontwerper van het DWDD-decor en zit ook achter het uiterlijk van Shownieuws en Hart van Nederland. “De rode huisstijlkleur bij DWDD was een expliciet verzoek van de VARA,” vertelt Van den Bersselaar. “In de eerste plaats omdat de VARA-huisstijl erin verwerkt moest worden, maar ook omdat rood warmte uitstraalt. Er zit een dynamiek in, het trekt de aandacht. Het is heel herkenbaar.”

Rood zuigt
Van den Bersselaar vertelt dat de tafel waar Matthijs van Nieuwkerk met zijn gasten aan zit, niet voor niets een driehoeksvorm heeft met een rode streep die door het midden loopt. “Door die vorm ontstaat een zuigende werking. De rode streep komt uit bij Matthijs. Samen vormen ze het uitroepteken van de VARA. Hij is de punt onder de streep.”

Ook bij SBS was het verzoek om de huisstijlkleur in de decors van Shownieuws en Hart van Nederland te verwerken. Van den Bersselaar: “Rood geeft bij dat soort actualiteitenprogramma’s een signaalfunctie af: er zit vaart in, onderwerpen worden snel afgewisseld, je moet opletten.”

Passie, liefde, luxe en dood
Tot zover de ontwerper. We bellen eens met Kim van Savooyen van Stichting Kleurenvisie, het Nederlands platform voor kleur, om direct te leren dat het niet makkelijk is om het effect van de kleur rood te duiden. “Welke tint rood?” is haar wedervraag. “Er worden talrijke onderzoeken naar kleurinterpretatie gedaan, en de discussie loopt nog altijd, het is allemaal afhankelijk van de context. Er zit namelijk een omslagpunt in rood. Zit er meer wit bij dan is het karakter van de kleur lieflijker en staat deze voor onvoorwaardelijke liefde. Een verzadigd rood, zoals het rood van DWDD gaat meer richting passie, actie, gedrevenheid, ambitie, power en snelheid. Zit er meer zwart in dan krijgt de kleur meer cachet, luxe en mysterie. En zet de kleur rood naast zwart dan roept deze meteen een mannelijker gevoel op. Denk aan Coca Cola Zero: een light drankje moet wel stoer blijven om te drinken.”

Vanuit een cultureel perspectief is rood een heel belangrijke kleur. “In alle culturen is dat de kleur die het eerst, na wit en zwart een naam kreeg,” zegt Savooyen. “Rood hoort bij geboorte, bloed, leven en dood. Rood stroomt door onze aderen en verbindt mondiaal. Het staat voor trouw aan bloedbroeders en solidariteit met lotgenoten en is daarmee de kleur van linkse politieke partijen.” Van Savooyen heeft een suggestie: “Vraag ook zeker een omgevingspsycholoog. Er zit er een op Twitter.”

Opwindend
Die psycholoog heet Joren van Dijk. Van Dijk vertelt dat als iemand omgeven is door de kleur rood, hij of zij aantrekkelijker wordt. Matthijs van Nieuwkerk vaart er wel bij. “Rood zorgt voor arousal, prikkeling.” zegt Van Dijk. “Ook zorgt rood ervoor dat mensen je als dominanter en bedreigender gaan zien. Helemaal als ze omgeven zijn door hoekige vormen, zoals Matthijs aan die driehoekstafel in DWDD.”

Fout rood
Er valt ook nog wat te leren voor de actualiteitenrubrieken. Van Dijk haalt een onderzoek van Andrew Elliot aan waaruit blijkt dat mensen slechter presteren op intellectuele taken als ze omgeven zijn door de kleur rood. “Dit komt doordat rood op een onbewust niveau wordt geassocieerd met falen. Rood wordt bijvoorbeeld in teksten gebruikt om fouten aan te geven. Dit kan ook nog worden versterkt door onze evolutionaire associatie van rood met gevaar. De verklaring is dat wij door deze associatie rood gaan mijden. Hierdoor presteren we slechter op intellectuele taken.”

Willen de presentatoren van de actualiteitenprogramma’s iemand zijn verhaal laten doen, dan zou het rode decor dus in de weg kunnen staan. Of het doorzagen van een politicus door de presentator bemoeilijken. Of die politicus belemmeren gewiekst antwoord te geven op scherpe vragen. In dat laatste geval is die kleur dan toch nog niet zo slecht gekozen. Laat die politici maar een beetje bungelen

 

Artikel over virtuele decors door Roy van Vilsteren op www.vormvanvermaak.nl 15 december 2011

Televisievormgevers laten zich graag inspireren door nieuwe technieken, we schreven het al vaker. Als aan het einde van de jaren negentig het virtuele decor opkomt (een presentator voor een blauw of groen scherm, decorstukken worden later met de computer ingetekend) wordt de discussie: betekent deze ontwikkeling het einde van echte decors? Lucky Letters is een typisch product uit deze periode zo einde van de jaren negentig. Het decor, een ontwerp van Ronald van den Bersselaar wordt voor een deel op de computer gegenereerd. Er kunnen dingen gedaan worden die in het echt vrij lastig zijn: presentator Victor Reinier wordt in een futuristische tube op het podium gedropt en de letters worden door een soort slangen op het (digitale) scorebord gespuugd. Het decor onderzoekt hoe ver je kunt gaan met de nieuwe techniek. Maar al vrij snel leren decormakers (en producenten): als je iets kunt maken van echt materiaal, doe het dan niet virtueel.

In het decor verstopt Van den Bersselaar nog een ‘easter egg’: “toen ik met het ontwerp bezig was is mijn oudste dochter geboren. Ergens in de letterbrij op de achterwand kun je als je heel goed oplet de naam Iris lezen!”

Binnenkort meer over Ronald van den Bersselaar op deze site, maar bekijk ook zijn eigen blog waarop hij decorfoto’s, schetsen, inspiratiemateriaal en filmpjes plaatst> Decorontwerp.blogspot.com. Deze blog is om reden van auteursrechten sinds Juli 2012 opgeheven.

 

Artikel in de Vlijmscherper, 2006 door Frank van der Heijden

All you need is love, Loveletters, RTL-boulevard, wie kent deze programma’s niet? De man achter het ontwerp van de decors van deze producties is minder bekend. Bij ons dan, want in de tv wereld is Ronald van den Bersselaar uit Vlijmen op dit gebied een gevestigde naam. In Hilversum ging De Scherper een kijkje nemen achter de schermen.

Door Frank van der Heijden

Al 17 jaar is Ronald werkzaam als decorontwerper. Tijdens zijn studie binnenhuis architectuur aan de kunstacademie St. Joost in Breda kwam hij via een stage in contact met de ‘televisie wereld’. Dit beviel hem zo goed dat hij na zijn studie aan de slag ging in Hilversum. De eerste vier, vijf jaar werkte ik als maquettebouwer en assistent ontwerper. Een tijd waarin ik veel leerde over het ontwerpen van decors. We spreken dan van begin jaren ’90, de opkomst van John de Mol en de commerciële zenders. Dat leverde veel opdrachten op die hij als zelfstandige ging uitvoeren. In de loop van de jaren ontwikkel je dan een eigen stijl, waardoor je steeds meer gevraagd wordt. Er ligt nog veel werk op de plank waaronder nieuwe projecten voor Talpa, Net 5 en Eyeworks.

Naast het ontwerpen van decors is van den Bersselaar ook actief als interieurontwerper. Ik werkte in het verleden voor het Land van Ooit en Villa Happ. Nu doe ik vooral horecazaken. Zijn klantenkring bevindt zich voornamelijk in ’t Gooi en het Westland. Mijn dichtstbijzijnde ontwerp in Brabant is Café ‘De Vooruitgang’ in Eindhoven.

Aan het werk
Ronald vertelt uitvoerig hoe er gewerkt wordt. Voordat hij gaat ontwerpen is er een overleg met de producent en de regisseur. De synopsis van het programma, de voorwaarden waar het decor aan moet voldoen en eventuele wensen komen dan aan bod. Ook wordt er gekeken welke studio beschikbaar is en, niet onbelangrijk, het budget.

Dan kan aan het ontwerp begonnen worden, iets wat Ronald thuis in Vlijmen doet. De tv wereld is continu in beweging, hectisch en er is veel tijdsdruk. Het is goed een eigen plek te hebben waar ik me terug kan trekken. Ook privé is het fijn. De ontwerpen maakt hij op de computer in zowel 2D als 3D programma’s. Het is eigenlijk een gekke manier van ontwerpen, je maakt een 3 dimensionaal ontwerp wat op televisie ‘plat’ wordt. De kunst is om alles zo te plaatsen dat je als kijker een ruimtelijk idee krijgt. Inspiratie haalt Ronald overal vandaan, soms zit het in kleine dingen zoals kleurgebruik of een lijnenspel. Ik leg dan tijdens het ontwerpen verbanden met beelden die ik in me opgenomen heb. Wanneer een ontwerp goedgekeurd is wordt er een technische tekening gemaakt en komt de bouwploeg in actie.

All you need…
Tijdens ons gesprek wordt de laatste hand gelegd aan het decor van All you need is love. Het vorige decor is onlangs bij een brand in de opslaghal in vlammen opgegaan, vertelt Ronald. In 4 weken tijd, wat extreem kort is, is er een nieuw decor gemaakt. Omdat we van de verzekering de uitstraling van het decor hetzelfde moesten houden, was het in redelijkheid te doen. De kleuren oranje, rood en wit zijn gebleven en ook de naam van het programma is in hetzelfde lettertype. Wel zijn er wat aanpassingen. Zo heb ik zwarte vlakken vervangen door houten panelen, trendy en sfeervol. Het geheel is ook wat compacter om meer intimiteit te creëren. Al met al een decor waar ik trots op ben.

We nemen na ons gesprek nog een kijkje in de studio 22 waar het decor van All you need is love is opgebouwd. De verlichting wordt getest en er wordt op toegezien dat de klapdeuren waardoor de gasten naar binnen komen goed werken. Je krijgt hier een goed beeld van de complexiteit van een decorontwerp. Het moet goed doordacht zijn, want na de opnames wordt alles afgebroken en opgeslagen. Een ontwerp moet dus zo wel efficiënt mogelijk gemaakt worden. Ik vraag me ook af waar de camera’s zijn. Die blijken achter spiegels te zitten. Zo blijft de sfeer intiem en voelen de mensen zich, in ieder geval toch een beetje, op hun gemak vertelt Ronald. Hier en daar worden er nog wat puntjes op de i gezet zodat alles er tijdens de uitzending goed uit zal zien. Toch zit ik donderdag met een kladblokje voor de televisie om op en aanmerking te maken, want een ontwerp kan altijd beter.

/